Absintmerken

de goede ofniet ?

henkelman (04/25/07 om 23:05:01):

hoi,

ik ben laatst op vakantie geweest in praag (tsjechie).
en natuurlijk MOET je dan een fles absinth meenemen, nou heb ik der gewoon eentje gepakt uit de supermarkt, daar vertelde ze me dat t echt nogal goede was.
na even wat op te letten zag ik dat die flessen ook gebruikt werden in di discotheken en sommige kroegen.
der zit 70% in, merk weet ik zo niet,
maar als ik foto's post ozuden julie mij dan kunnen vertellen of ik n paar goede flessen gekocht heb ofniet ?

bedankt !!

 

F@TM@N (04/25/07 om 23:17:42):

Je bent echt een vocabulair spraakwonder....

Een aanwinst voor het forum..... ;D ;D ;D

 

henkelman (04/25/07 om 23:18:16):

een watte

 

Helfrich (04/25/07 om 23:27:07):

henkelman schreef:


ik ben laatst op vakantie geweest in praag (tsjechie).
en natuurlijk MOET je dan een fles absinth meenemen,

Dat neem ik aan, want zoiets doe je natuurlijk niet voor je lol. Maar van wie MOET het nu eigenlijk, of is die imperatief een soort collectieve waan?

(Ik stel maar wat domme vragen, want ik ben door mijn antwoorden heen.)

Welkom henkelman.

 

henkelman (04/25/07 om 23:28:42):

ik zit ok wel eens in de kroeg he,
dan krijg je wel eens te horen dat als je in tsjechie bent je écht een keer absinth moet proberen, dusjah dan moet je ok maar n paar flessen mee terug nemen zodat de rest van je kameraden ook eens kan proeven niet waar ?

danku

 

Helfrich (04/25/07 om 23:33:50):

Misschien dat het dan moet, ja. Een andere reden zou ik ook niet zo gauw kunnen bedenken.

 

henkelman (04/25/07 om 23:34:33):

t schijnt dat je kaboutertjes ziet rennen,
ok wel lache toch ?

 

Helfrich (04/25/07 om 23:46:50):

Dat is hartstikke geinig, inderdaad.

 

Zenzero (04/26/07 om 00:33:44):

Wat is hier aan de hand??

 

Helfrich (04/26/07 om 00:42:05):

Geen idee. Is er wat aan de hand?

 

radioflux (04/26/07 om 01:18:07):

henkelman schreef:


maar als ik foto's post ozuden julie mij dan kunnen vertellen of ik n paar goede flessen gekocht heb ofniet?

Foto's posten is niet nodig. Het antwoord is ja.
En het antwoord is nee.

 

sixela (04/26/07 om 10:14:45):

henkelman schreef:


na even wat op te letten zag ik dat die flessen ook gebruikt werden in di [sic] discotheken en sommige kroegen.
der zit 70% in, merk weet ik zo niet,


Hint: het merk staat meestal op het etiket. Het ding waaraan je de voorkant van de fles herkent, de kant die in de supermarkt naar de buitenkant van het rek gekeerd staat.

Meestal in grote letters.


maar als ik foto's post ozuden [sic] julie [sic] mij dan kunnen vertellen of ik n [sic] paar goede flessen gekocht heb ofniet [sic] ?


Ik ken die Julie Ozuden niet, dus ik weet niet wat ze jou kan vertellen.

Laat me raden: Hill's of Staroplzenecky. Maakt niet uit, want het is rommel, hoewel bij Staroplzenecky de drang om cognitieve dissonantie op te lossen door het goedje lekker te vinden niet sterk genoeg zal zijn om de ware aard te verbergen.

Bij Hill's lukt dat wel, want het smaakt naar een kruising tussen hoogalcoholische hoestsiroop en mondwater, en wie heeft er in zijn jeugd niet stiekem aan de hoestsiroop gezeten als moeder er niet was?

't Heeft natuurlijk niets te maken met absint. Hoewel: als het op het etiket staat zal ik me wel vergissen: dan moet het toch absint zijn. Die kerels gaan toch niet liegen om een centje bij te verdienen? Zo verdorven zit de wereld niet in mekaar?

Vecht tegen het cynisme! Toon de wereld dat naïviteit OK is! Koop Hill's voor een betere wereld!



 

sixela (04/26/07 om 10:23:33):

Maar ik kom dankzij dit onderwerp op een fantastisch idee. Een neologisme:

"ofniet": koopwaar die aangeprezen wordt (en succesvol verkocht wordt) ondanks het gebrek aan intrinsieke kwaliteiten.

Gebruik: "Hill's is inderdaad hele goede ofniet. Maar King of Spirits, da's pas de ultieme ofniet".

Ik stel voor dit onderwerp open te laten om inderdaad de beste ofniet te bespreken. Niet diegene die te drinken is (neen, dan is het goede drank, maar slechte ofniet), maar diegene die weet kopers te strikken tegen (onze) wil en dank.

 

radioflux (04/26/07 om 11:37:46):

Voor mijn gevoel is de t er teveel aan.

"Nee joh. King of Spirits GOLD, da's pas een goeie ofnie."

 

sixela (04/26/07 om 14:15:25):

Inderdaad.

Ongelooflijk Flauwe voor Naieven Ingeblikte Ersatz?

 

Helfrich (04/26/07 om 14:34:26):

sixela schreef:


allebij

De allebij is een aardig dier. Soms zit ze daar, nu zit ze hier.

 

henkelman (04/26/07 om 17:04:36):

wat een forum :s

 

radioflux (04/26/07 om 19:06:55):

Helfrich schreef:


De allebij is een aardig dier. Soms zit ze daar, nu zit ze hier.

Nee hoor, ze zit zowel daar als hier. Dat beest is echt overalbij.

 

Zenzero (04/27/07 om 00:45:35):

Dat taal purisme en komma geneuk van jou, sixela, doet me toch iedere keer weer in gniffelen uitbarsten (eerlijk gezegd lachen, niet hard maar wel lang) onverbeterlijk, of juist verbeterlijk? Kies zelf maar.

Mooie stukjes, voor plaatsing binnen het onderwerp: Lasciate ogni speranza

 

Zenzero (04/27/07 om 00:52:34):

sixela schreef:



Hint: het merk staat meestal op het etiket. Het ding waaraan je de voorkant van de fles herkent, de kant die in de supermarkt naar de buitenkant van het rek gekeerd staat.

Meestal in grote letters.


Is dat zo?

 

sixela (04/27/07 om 03:31:52):

Helfrich schreef:


De allebij is een aardig dier. Soms zit ze daar, nu zit ze hier.


en dan heb je nog niets gezegd over het gebruik van "allebij" met een enkelvoud.

 

sixela (04/27/07 om 03:35:13):

Zenzero schreef:

Dat taal purisme en komma geneuk van jou, sixela,


...die samengestelde zelfstandige naamwoorden aaneen schrijft,...

Als ik een fout maak dan verdien ik een pak rammel. Wij allebij (zoem,zoem), trouwens ;).

 

penumbra (09/10/07 om 13:07:33):

wel ik zou Vincent's absint graag willen nomineren voor een plaatsje in de "ofniet" lijst.

Heb gisteren tegen beter weten in toch nog maar eens een glaasje geprobeerd ( tja die fles staat daar zo moederziel alleen in m'n barkast;  al de andere flessen absinthe lijken elke keer dat ik de kast terug open doe weggeslopen te zijn van dit ziekelijk groene brouwsel)  maar halverwege toch maar opgegeven.

Ik kon hem ook gewoon weggieten in het riool maar dat wou ik het milieu niet aandoen en in een roes van milieuactivisme heb ik mezelf dan maar opgeofferd om te fungeren als menselijke afvalfilter.

en aan de hand van meerdere post hier en elders zie ik dat die vincent's in nederland toch wel vaak gekocht en aangeprezen wordt door plaatselijke winkels

dus voor mij is dit zeker een ofniet

 

OGRub (11/16/07 om 19:45:22):

Hallo,

Ik woon in Belgisch Limburg. Kan iemand van jullie kenners mij helpen met een aankoop. Ik heb mij onlangs 2 flessen Absinth gekocht voor eens kennis te maken met deze drank, zo een Pierre Kerremans (idd een gruwelijke drank, moet je zelfs geen kenner voor zijn denk ik, het is gewoon degoutant. De verkoper vertelde me ja iedereen koopt deze en ze is trouwens lekker goedkoop. Had het moeten weten met zo een uitleg natuurlijk) en een Hapsburg Absinthe (deze heb ik niet direct door de goot gespoeld, kon ik wel binnenhouden). Enfin, ik zou mij eens een degelijke fles onder de kerstboom willen leggen. Had dan ook aan enkele prijzigere flessen gedacht die ik op het internet ben tegenkomen. Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten min of meer van:

*Alandia La blue Clandestine
*Moulin Vert
*Absinth Alandia Epoque
*Alandia Suisse Verte Clandestine

Of zou ik best iets anders proberen om te beginnen? Ik weet begod nie waar ik moet starten als je het internet er op naslaat. Als het op drank aankomt, smaken verschillen idd maar ik drink toch liever iets met meer kwaliteit zodat ik weer niet een fles door de goot moet kieperen want dan is 15 euro natuurlijk ook duur.

thanks,
Ruben

 

Zenzero (11/16/07 om 21:15:48):

Dag Ruben,

Je hebt het inderdaad niet direct getroffen met de producten die je eerder noemde, ze vallen niet binnen de categorie absint zoals die (hier) bedoeld wordt, jammer en zonde, maar je bent nog steeds nieuwsgierig en dat is goed, je wilt meer weten.

Duur is niet per definitie goed, zeer zeker niet te duur, enkele uitzonderingen daargelaten.

Doe zoals ik, bestel eens een (aantal) kleine 0,2L flesjes bij Lion Absinthe Vertrieb, of gelijk een grote 0,7L fles Absinthe Helfrich verte of blanche (zéér goed en voor 'n billijke prijs (en daar zal je Helfrich mee verblijden)

De Allandia producten ken ik niet, en ga vooral niet af op de mening van de eerste beste slijter, het gros heeft überhaupt nooit kaas gegeten van  absint in het algemeen en zal het verschil niet aan kunnen geven.

Oriënteer je eventueel (nogmaals) eerst via deze sites.:

Absinthe Bibel

La Fee Verte

L' Heure Verte

Helfrich Dranken

Lion
                 

Mijn favorieten zijn (deze lijst is overigens steeds wisselend van samenstelling)

Absinthe Helfrich (verte) (NL)
Libertine 55 (verte) (F)

Blanchette (F)
La Valote recette Martin (blanche) (F)

Eichelberger (verte limitée) (D)
Montmartre (verte) (AUS)

Gegroet,

Z.

 

OGRub (11/16/07 om 21:31:26):

hey Zenzero,

Hartelijk dank voor de info. Ik ga dan eerst eens met een Helfrich beginnen, daar heb ik ook al goede berichten over gelezen. Die is enkel te krijgen in Nederland dacht ik (niet in België als ik goed geïnformeerd ben). Wel 15 euro verzendkosten, so be it. Beter iets goeds dan afwaswater dat niet te drinken is natuurlijk. En die kleine flesjes dat is idd een goed idee om kennis te maken. Ga ik zeker ook eens proberen.

Ik vind dat je zulke dranken niet mag drinken om even alleen maar zat te worden. Daar bestaat ander spul voor. Ik vind dat je zoiets moet genieten als fijnproever. Allez da's alleszins mijn visie. Ik proef ook graag verfijndere bieren als Belg zijnde, maar dat is een ander verhaal. Alleszins iets wat met kunde en liefde is gemaakt smaakt altijd beter.

thanks again,
Ruben

 

OGRub (11/16/07 om 21:42:16):

Hey Zenzero,

Nog een vraagje. Is er zo een beetje een verhouding van Absinth dat je in een glas doet en de hoeveelheid water die je toevoegt en 1 klontje suiker???

greetz
Ruben

 

Helfrich (11/16/07 om 21:46:51):

Iedereen heeft zijn eigen smaak, maar via de sites die Zenzero noemt is het niet al te moeilijk om een indruk te krijgen van welke producten respectabel zijn.

Zelf ben ik vooral enthousiast over de HellBitch vanaf augustus 2007, maar die heb ik zelf gemaakt naar wat ik zelf wil, dus dat oordeel zal niet ongekleurd zijn.

Ook maak ik me sterk voor producten in de Duplais-lijn (de kritiek die ik erop heb mag bekend zijn), omdat je daarmee fatsoenlijke absint voor een redelijke prijs hebt.

Alandia is wat twijfelachtig als thujonhypend bedrijf, maar de producten die ze in samenwerking met Deep Forest hebben uitgebracht zijn echt niet slecht.

 

Helfrich (11/16/07 om 21:50:07):

OGRub schreef:

Absinth

Tsk tsk.

 

OGRub (11/16/07 om 22:07:13):

Thanks dan ga ik jouw versie eens proberen. Ik ben natuurlijk maar een beginner maar ben wel geïnteresseerd.

Waarom maakt men gebruik van benamingen als Absinth, Absint, Absinthe etc. Is dit enkel een taalkundige interpretatie? Ben zelf vertaler van beroep maar die vertalingen ken ik niet  ;D

greetz
Ruben

 

OGRub (11/16/07 om 22:16:12):

Heeft een hoger thujon-gehalte trouwens invloed invloed op de smaak of geeft het een bepaalde gewaarwording?

Ik vind de smaak belangrijk, als het mij niet smaakt neem ik er een slokje van en mag het voor mijn part door de goot of schenk ik het iemand die het wel apprecieert. Hoewel die fles Kerremans wens ik mijn grootste vijand niet toe  ;)

Ruben

 

Helfrich (11/16/07 om 22:22:36):

Oh, vertalen vind ik wel een mooi vak. Wat vertaal je, als ik vragen mag?

Absinth is de officiële Duitse spelling. Die kwam vroeger ook wel in het Nederlands voor. Tegenwoordig wordt die schrijfwijze gehanteerd op Tsjechische (en Duitse) etiketten. Daarom staat "absinth" zo ongeveer gelijk aan "fake" en "ondrinkbaar bocht".

Absinthe is Frans (en Engels). Dat staat dan ook op de etiketten van de betere merken, maar ook op de etiketten van bocht uit Frankrijk, zoals Père Kermann.

Het correcte Nederlandse woord is "absint", met de klemtoon op de tweede lettergreep, ongeacht of het bocht is of niet.

 

Helfrich (11/16/07 om 22:25:05):

Thujon geeft geen "gewaarwordingen". Het geeft convulsies in doseringen die je met het drinken van absint nooit zult bereiken.

 

OGRub (11/16/07 om 22:42:27):

De talen waarin ik vertaal en vertolk zijn Frans, Engels, Duits en Nederlands.

Vandaag ben ik dus al een beetje taal- en absintkundig wijzer geworden  :D

Wat ik me zo een beetje afvraag: Als je teruggaat naar eind jaren 1800 (corrigeer mij als ik verkeerd ben) toen de zogezegde absinth heerste. Werd toen wel alles productiegewijs zo correct gedoseerd of was het toen eerder op goed geluk en naar eigen smaak een product samenstellen? Had men er in andere woorden toen meer kaas van gegeten?

 

Helfrich (11/16/07 om 23:04:27):

Ehm, ja. De absinthe supérieure was rond 1900 wel in orde -- dat kan ik garanderen. En wat serieuze producenten tegenwoordig maken is er niet verschrikkelijk ver van verwijderd.

Je had toen ook wel troep, maar wat tegenwoordig als "absinth" wordt verkocht heeft zelfs daar niets mee te maken.

 

Helfrich (11/16/07 om 23:07:14):

Die zogezegde "absinth" die zogenaamd "heerste", daar zet ik zo mijn vraagtekens bij.

 

OGRub (11/16/07 om 23:30:11):

Uhm over die hoeveelheid absint en water / suiker kan je me daarop een antwoord geven? Heb net even die Hapsburg geprobeerd met half Hapsburg, half water (omdat ik niks anders heb momenteel) en het smaakt zo flauw als ja, afwaswater?  :D ligt misschien aan het product. Alleszins is er een verhouding bij die je aanneemt of gewoon ook weer kwestie van smaak?

cheers,

 

Zenzero (11/16/07 om 23:55:48):

OGRub schreef:

Uhm over die hoeveelheid absint en water / suiker kan je me daarop een antwoord geven? Heb net even die Hapsburg geprobeerd met half Hapsburg, half water (omdat ik niks anders heb momenteel) en het smaakt zo flauw als ja, afwaswater?  :D ligt misschien aan het product. Alleszins is er een verhouding bij die je aanneemt of gewoon ook weer kwestie van smaak?

cheers,

OGRub schreef:
Is er zo een beetje een verhouding van Absinth dat je in een glas doet en de hoeveelheid water die je toevoegt en 1 klontje suiker?


In den beginne hield ik de verhouding 1:5 aan met suiker, maar dat is eigenlijk, ondanks het feit dat smaken verschillen, not done.
Dus tegenwoordig 1:4 en steeds vaker zonder de suiker.
Regelmatig proef ik een druppel van 'n nieuwe aanwinst in pure vorm, om de echte tongue numbing feeling even te ervaren, maar dat ben ik...

IJskoud water, rustig schenken via de rand langs de binnenwand van het glas, mooi traag louchen,
de voortreffelijke geuren die dan ontstaan, heerlijk verfrissend aperitief voor elk jaargetijde.

Gewoon lekker zelf experimenteren en ontdekken.

Succes.  

 

OGRub (11/17/07 om 00:19:25):

ok je praat over suier, maar hoe zit het met het water want ik ben aan het overdrijven denk ik?

greetz

 

OGRub (11/17/07 om 00:20:37):

aja sorry je bedoelt het water...kben al teveel aan de alcohol denk ik  :)

 

Helfrich (11/17/07 om 00:32:37):

Je bent gewoon dronken?

 

OGRub (11/17/07 om 00:49:18):

Nee ik heb het door. Zelfs met 3/4 Hapsburg en 1/4 water is het nog erg.

Zo een gevoel van als ik eenmaal dronken ben ervaar ik de verfijdheid niet meer. Dus rond Kerstmis zit ik met Helfrich rond de kerstboom, dan geef je mij maar de juiste instructies vooraleer ik de fles verknoei.

greetz

 

Zenzero (11/17/07 om 01:29:24):

schitterend wat 't zoal met iemand doet, je hebt gezelschap met kerst, Helfrich.

Ben jij eigenlijk wel into kerst?

 

OGRub (11/17/07 om 09:42:07):

Eigenlijk ben ik niet zo into Kerst. Heb dan ook 2 weken verlof. Tijd zat om rustig te experimenteren zou ik zeggen. De Kerstboom wel op een veilige plaats zetten zodat die niet omloopbaar is  ;D
Een dure fles morsen zou erger zijn natuurlijk...

 

Barski (11/17/07 om 10:17:08):

OGRub schreef:

Nee ik heb het door. Zelfs met 3/4 Hapsburg en 1/4 water is het nog erg.

Zo een gevoel van als ik eenmaal dronken ben ervaar ik de verfijdheid niet meer. Dus rond Kerstmis zit ik met Helfrich rond de kerstboom, dan geef je mij maar de juiste instructies vooraleer ik de fles verknoei.

greetz


Aan die fles valt niets meer te verknoeien, dat heeft de producent al gedaan. Maar wees gerust, wat je drinkt heeft ook niets met absint te maken. Gebruik het gerust om de barbeque mee aan te maken of om de ramen mee te zemen.

 

OGRub (11/17/07 om 10:36:56):

Hela ik heb wel wat meer respect voor mijn barbeque hé  ;D

 

Helfrich (11/17/07 om 13:02:47):

Zenzero schreef:


Ben jij eigenlijk wel into kerst?

Nauwelijks. Nou ja, ik kom uit een familie van eters en drinkers, en daar werd met kerst altijd wel wat van gemaakt.

Mijn ex-schoonfamilie houdt alleen van sober en vies eten, en helemaal niet van drinken. Daarom was het de laatste jaren nogal een uitdaging om de juiste modus te vinden. Vorig jaar was ik het zat en besloot ik me niet meer uit te sloven.

 

Helfrich (11/17/07 om 19:44:45):

Zenzero schreef:


Libertine 55 (verte) (F)

Dat was de eerste van de Libertines. Er zat geen absintalsem in, maar alleen Roomse alsem. Het was dus eigenlijk geen absint. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Ik vermoed van wel.
La Valote recette Martin (blanche) (F)

CH (VdT)

 

Zenzero (11/18/07 om 17:45:56):

CH inderdaad.

 

sixela (11/19/07 om 12:31:17):

OGRub schreef:

Hallo,

Ik woon in Belgisch Limburg.
[...]
*Alandia La blue Clandestine
*Moulin Vert
*Absinth Alandia Epoque
*Alandia Suisse Verte Clandestine
[...]

Voor al die producten bestaan betere alternatieven.

Van hun huismerken vinf ik alleen de  "Maison Alandia" iets hebben, al moet ik toegeven dat het een atypisch product is - niet de enige fles die ik zou willen.


Of zou ik best iets anders proberen om te beginnen?

Wat is je budget? Wil je liever een Blanche of een Verte?

Je kunt er een paar proberen als je je kunt verplaatsen van Limburg naar Boechout. Stuur me maar een privébericht.

Voor de kenners: iemand die me kent maar ook een ziek gevoel voor humor heeft me een Fruko Schulz gekocht.

Ik moet zeggen, het is niet even erg als Hill's. Het is natuurlijk geenszins absint en gewaterd gruwelijk, maar d'r zit toch *iets* plantaardigs in, voor de mensen die dingen zoals een Becherovka graag drinken, terwijl Hill's je reinste hoestsiroop is.

Er zit natuurlijk de onuitroeibare bitterheid van gemacereerde alsem in de nasmaak, dus je moet wel erg veel van bitters houden.

Of hoe je in de hel toch nog zeven cirkels kunt ontwaren ;).




 

Christian (11/26/07 om 11:53:52):

Zenzero schreef:


Ben jij eigenlijk wel into kerst?


Helfrich schreef:

Mijn ex-schoonfamilie houdt alleen van sober en vies eten, en helemaal niet van drinken. Daarom was het de laatste jaren nogal een uitdaging om de juiste modus te vinden.


..soms bij het lezen van je berichten kan ik een glimlach niet langer onderdrukken.

 

Helfrich (11/26/07 om 20:15:13):

Mja, dat is ook zo'n familietrekje van me. Zelfs in de binnenste cirkels van de hel wordt er gelachen.

 

Absintmerken